deutsch polski
Pielgrzymka Jubileuszowa do Łagiewnik
Opublikowano 21.11.2016 - 207 czytań - printer
W dniach od 12 do 13 listopada br. odbyła się parafialna pielgrzymka do Sanktuarium Miłosierdzia w Łagiewnikach.

Pielgrzymka miała charakter dziękczynny, aby podziękować Bogu Miłosiernemu za wszelkie łaski roku Jubileuszowego, czyli Roku Miłosierdzia.

Wyruszyliśmy w sobotę bardzo wcześnie. Zanim do tego doszło, zgromadziliśmy się rano o 05.30 na mszy św. w kościele parafialnym w Wierzbniku. Po mszy św. odmówiliśmy modlitwy na kolejnej dzień nowenny do Chrystusa Króla, po których ks. proboszcz udzielił nam szczególnego błogosławieństwa na czas naszego pielgrzymowania polecając nas Archaniołom św. Michałowi i św. Rafałowi. Z uśmiechem i pełni radości wyruszyliśmy na szlak pielgrzymi.

Przejazd do Krakowa nie dłużył się. Była to zasługa wspaniałej atmosfery, którą wytworzył pilot wycieczki pan Marian z Brzegu oraz wszyscy pielgrzymi. Czuliśmy się wszyscy dobrze. W trakcie podroży Pan Marian opowiedział nam historię Śląska wraz z jej zawiłościami rodów śląskich. Zrobił to w sposób prosty i przejrzysty. To wszystko przeplatał różnymi anegdotami i dowcipami, które przyczyniały się do wspaniałej atmosfery w autobusie. Nawet nie dostrzegliśmy faktu, że zbliżamy się do I punktu wycieczki, czyli Wadowic. Tutaj miasto przywitało nas w strugach deszczu. Najpierw zwiedziliśmy kościół - Bazylikę Ofiarowania Najświętszej Maryi Panny, do którego uczęszczał Karol Wojtyła, gdzie został ochrzczony i w którym był ministrantem. Można powiedzieć, że tu kształtowało się Jego życie i kapłaństwo. Potwierdził to Ojciec św. Jan Paweł II: „W każdym razie, tutaj, w tym mieście, w Wadowicach wszystko się zaczęło. I życie się zaczęło, i szkoła się zaczęła, studia się zaczęły i teatr się zaczął. I kapłaństwo się zaczęło”. Padły one pod wieczór 16 czerwca 1999 r. z ołtarza polowego przed wadowickim kościołem parafialnym. W duchu modlitewnym zatrzymaliśmy się w środku kościoła: w kaplicy chrztu Karola Wojtyły, gdzie wspominaliśmy nie tylko Jego chrzest, ale chrzest własny i chrzest Polski. Dlatego odmówiliśmy dziesiątkę różańca św. – tajemnicę „Chrzest Pana Jezusa”, w której dziękowaliśmy za dar chrztu św. Jana Pawła II i Polski. Indywidualnie każdy pielgrzym zatrzymywali się w kaplicy papieskiej z relikwiami Jana Pawła II i w kaplicy Maryjnej, gdzie była wieczna adoracja Najświętszego Sakramentu. Po zwiedzeniu kościoła zatrzymaliśmy się na zewnątrz świątyni przy pomniku Jana Pawła II, gdzie zrobiliśmy sobie wspólne zdjęcie. Po tych przeżyciach przeszliśmy do domu Jana Pawła II. Tutaj zwiedzaliśmy to tajemnicze miejsce w dwóch grupach. Całe Muzeum - Dom Rodzinny Jana Pawła II jest przedstawiony w formie interaktywnej i są tam najważniejsze wydarzenia z życia papieża od narodzin aż do śmierci. Spotkaliśmy tam zabawki z dzieciństwa Papieża, jego szaty, zegar, który wskazywał ostatnią godzinę Jego życia oraz usłyszeliśmy nagrany głos. W miejscu upamiętniającym cierpienie i Jego śmierć mogliśmy usłyszeć mocne bicie serca. Tutaj dowiedzieliśmy się, że papież po zamachu pojechał do kliniki Gemelli. A była to decyzja kard. Dziwisza. Dobrze, że tak się stało, ponieważ w najbliższym szpitalu rzymskim przebywał II terrorysta, który miał dopić Papieża. Pobyt w Wadowicach zakończył się słodkim akcentem - papieskimi kremówkami.

Po południu po godz. 14.00 pojechaliśmy do Krakowa. Nasze zwiedzanie dawnej stolicy kraju rozpoczęliśmy od placu św. Magdaleny, gdzie podziwialiśmy pomnik ks. Piotra Skargi. (Dlaczego święty) Naprzeciw placu duże wrażenie zrobił kościół świętych Apostołów Piotra i Pawła, który jest budowlą barokową ufundowaną przez króla Zygmunta III Wazę. Przed wejściem do kościoła od ul. Grodzkiej znajdują się przepiękne figury 12 apostołów. W podziemiach tego kościoła - dopowiedział pan Marian - pochowany został ksiądz Piotr Skarga, a w utworzonym Panteonie Narodowym pochowany jest Sławomir Mrożek. Ruszając w kierunku rynku pan Marian zwrócił uwagę na kościół św. Andrzeja i Klasztor Sióstr Klarysek położony w sąsiedztwie kościoła św. Piotra i Pawła. Romański, obronny kościół jest jedną z najstarszych budowli Krakowa. „W klasztorze, który przylega do kościoła - mówił dalej pan przewodnik - znajdują się liczne cenne zabytki, m.in. XIV-wieczne figurki jasełkowe, unikatowa ikona mozaikowa Matki Boskiej (XII/XIII w.) oraz relikwie i przedmioty związane z postacią Bł. Salomei, która sprowadziła w 1245 r. klaryski do Polski”. Niepowtarzalny klimat Krakowa dało się także odczuć spacerując uliczkami Starego Miasta m.in. Floriańską kończącą się Barbakanem czy ulicą Franciszkańską ze słynnym Oknem Papieskim. Zatrzymaliśmy się następnie w kościele Franciszkanów, w którym mieliśmy okazję obejrzeć zapierający dech w piersiach witraż Stanisława Wyspiańskiego pod tytułem „Stworzenie świata”. Uznawany jest on za najwybitniejsze plastyczne dzieło tego młodopolskiego artysty i jako naoczni świadkowie nie możemy się z tym nie zgodzić - ogromne, barwne dzieło zrobiło na nas naprawdę duże wrażenie! Na pewno na długo zostanie nam w pamięci całun turyński, grób Anieli Salwy i zaznaczone miejsce w ławce, w której modlił św. Jan Paweł II.

Potem podziwialiśmy najstarsze budynki Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Novum i Colegium Maius. Dziś w tym ostatnim - mówił pan Marian - w jego wnętrzach można oglądać wspaniałe eksponaty przedstawiające historię krakowskiej uczelni. W sąsiedztwie Collegium Medicum i Collegium Maius znajduje się kościół Akademicki św. Anny. Piękna i potężna budowla robiła wielkie wrażenie. Następnym elementem naszej podróży po Krakowie był standardowo Rynek oraz Sukiennice. Odwiedziliśmy Kościół Mariacki. Po nim zwiedziliśmy podziemie krakowskie. Tutaj dowiedzieliśmy się, że od września 2010 r. nową atrakcją Krakowa jest możliwość zwiedzenia pierwszego w Polsce, unikatowego w skali światowej podziemnego muzeum. Wystawa nosząca tytuł "Śladami europejskiej tożsamości Krakowa" jest multimedialnym widowiskiem, podróżą w czasie. Zwiedzając mogliśmy nie tylko zobaczyć, ale i dotknąć historii z początków legendarnego miasta. W parku archeologicznym, który znajduje się pod rynkiem, mogliśmy odkryć przekrój wielkiego, tętniącego życiem, średniowiecznego Krakowa. W ten sposób dobiegał do końca pierwszy dzień naszej pielgrzymki jeszcze na chwilę zatrzymaliśmy przy kościele dominikańskim, gdzie znajduje się grób św. Jacka. Następnie udaliśmy się na obiadokolację. Po niej udaliśmy się do hotelu na wypoczynek, ponieważ kolejny dzień też będzie wyczerpujący.
Upływający dzień był prawdziwą lekcją historii, niektórzy  z uczestników wycieczki byli w Krakowie po raz pierwszy, wrażenia ich są nie do opisania.

Drugi dzień był celem naszej pielgrzymki. Udaliśmy się do Łagiewnik serca Miłosierdzia Bożego. Tutaj zatrzymaliśmy się na parkingu przy Bazylice. Następnie przeszliśmy do dolnej kaplicy bazyliki. Przed wejściem pan Marian wprowadził nas w historię objawień Pana Jezusa siostrze Faustynie. Wskazując, że Łagiewniki stały się światowym centrum kultu Miłosierdzia Bożego. Już w 1985 roku Jan Paweł II powiedział: „Łagiewniki są stolicą kultu Miłosierdzia Bożego. Stąd bowiem wyszło orędzie Miłosierdzia, które sam Chrystus zechciał przekazać naszemu pokoleniu za pośrednictwem świętej siostry Faustyny”. (Św. Jan Paweł II) Ojciec Święty, 17 sierpnia 2002 r. dokonał uroczystego aktu zawierzenia świata Bożemu Miłosierdziu oraz konsekracji bazyliki Bożego Miłosierdzia w Krakowie - Łagiewnikach.

W tym miejscu – w kaplicy św. Faustyny - w skupieniu i modlitewnie prosiliśmy o dar miłosierdzia dla każdego z nas. Po opuszczeniu kaplicy udaliśmy się do klasztoru sióstr miłosierdzia, gdzie zobaczyliśmy pokój św. siostry Faustyny i jego wyposażenie. Następnie przeszliśmy do starego kościoła, gdzie znajduje się obraz Jezusa Miłosiernego, namalowany według wizji Faustyny Kowalskiej przez artystę malarza Adolfa Hyłę. 16 kwietnia 1944 roku poświęcił go ojciec Józef Andrasz, jej krakowski spowiednik. Tutaj oddaliśmy hołd szczątkom siostry Faustyny, które znajdują się w bocznym ołtarzu w małym sarkofagu. Każdy z nas miał możliwość ucałowania relikwi świętej. Kolejnym punktem była Bazylika Miłosierdzia Bożego, gdzie uczestniczyliśmy w mszy św. Dziękowaliśmy Bogu za wszelkie łaski Roku Miłosierdzia. Po komunii św. celebrans zaintonował Te Deum. Tą pieśnią podziękowaliśmy za Rok Jubileuszowy. W ogłoszeniach dowiedzieliśmy, że w przeddzień Uroczystości Chrystusa Króla odbędą się uroczystości z udziałem Episkopatu Polski, podczas których dokona się jubileuszowy akt przyjęcia Jezusa jako Króla i Pana i zakończenie obchodów Nadzwyczajnego Jubileuszu Miłosierdzia Bożego i Jubileuszu 1050 - lecia Chrztu Polski.

Następnym punktem naszej pielgrzymki było Centrum Jana Pawła II. Powstało ono w celu szerzenia kultu, myśli i dzieł naszego Papieża, największego krzewiciela Miłosierdzia Bożego naszych czasów. Każdy mógł się pomodlić w Kaplicy Kapłańskiej oraz obejrzeć cenne eksponaty takie jak płyta z grobu Jana Pawła II pochodząca z Grot Watykańskich, ornat papieża, krzyż, przed którym się modlił i inne cenne pamiątki. Już w godzinach popołudniowych udaliśmy się na Wawel, by dotknąć odrobiny prawdziwej historii naszej Ojczyzny oraz poczuć niepowtarzalną atmosferę dawnej stolicy Polski.

Po godzinie 16.00 wyruszyliśmy w drogę powrotną do naszych domów. Zmęczeni, ale bardzo szczęśliwi. Naszemu pielgrzymowaniu nie towarzyszyła najlepsza pogoda, ale pogodna atmosfera, dobry humor i nadzieja, że intencje nasze zostaną wysłuchane. Na słowa podziękowania zasługuje pan kierowca Marcin, który bardzo bezpiecznie prowadził nasz autobus, pan Marian przewodnik, który ubogacał nas swoją wiedzą i humorem, a także wszyscy pielgrzymi. W drodze powrotnej odmówiliśmy koronkę do Miłosierdzia Bożego i obejrzeliśmy film „Bóg nie umarł” cz. I. Do domu wróciliśmy wieczorem. Mamy nadzieję, że to nie był ostatni wyjazd. Bo warto razem spędzać czas, poznając historię kraju, zgłębiając wiedzę religijną i przeżycia duchowe.

Materiały na stronie są własnością Parafii Wierzbnik © 2011 - 2017                     Projekt i opieka webmasterska Apis © 2011 - 2017
rm lumen trwam plus nasz dziennik gosc niedzielny
Powered by PHP-Fusion v.7.02.07.       Copyright © 2002 - 2017 by Nick Jones.       Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3. 2016       Google PageRank Checker